Vad hindrar Dig från att skriva?

ID-10030002

Bild från freedigitalphotos.com

Vi har alla ursäkter till att vi inte skriver.

Jag har dem, du har dem, tanten i kassan på ICA som har velat skriva ner sina trettio+ års erfarenheter av Pelargoner har dem.

Det finns säkert flera med mig som känner igen sig i att så fort man har bestämt sig för att ‘Nu ska jag skriva en timme varje dag!’ så brakar hela helvetet lös. Bilen går sönder, barnen blir förkylda, det är på tok för mycket disk i diskhon eller så hittar man en dammråtta lika stor som ens katt och man är tvungen att bekämpa dem innan det blir en invasion av dammiga golv och fläckigt porslin.

Kanske har du för många engagemang på samma gång? Måste hinna skjutsa ungarna till hockey, fotboll, ridskola med mera, eller är du kanske med i klassföräldrarna på barnens skola? Har du lovat att baka hundra muffins till välgörenhet eller har du fem halvlästa böcker från någon bokklubb du inte längre orkar vara med i?

Det är även frestande att strunta i att skriva när man väl har kommit en bit på vägen, man har ju varit så duktig! det går säkert bra att vara ledig i några dagar.

Eller?

Plötsligt sitter man där framför skärmen, man känner hur det darrar av förväntning i fingrarna när man äntligen skall fortsätta att få ner sin historia. Utan förvarning så stelnar man till. Utan att ens ha hunnit trycka ned en enda tangent så har allt man någonsin kunnat om sitt verk flugit ut ur huvudet.

Blodet isar sig och och man börjar kallsvettas. Man börjar tvivla på sig själv. ‘Klart att inte jag kan skriva. Det är ju uppenbart!’

Då kommer man på det! Alla stora konstnärer och författare får ju inspiration! Det är ju det jag måste vänta på!

Hur går det till då?

Är inspiration något som kommer som en blixt från klar himmel? Är det stadiet mitt emellan vaket och sovande tillstånd? Man kan väl ändå inte skriva utan det?

Ja, ursäkterna för att skjuta upp sitt skrivande är många och kommer i oändligt många variationer. Man kan undra om det ens är värt att börja skria något när det finns så många orsaker till att inte skriva.

Men hur är det med alla skäl till att faktiskt börja skriva?

För visst måste det finnas sådana med?

Alla har olika skäl för att skriva.

Du har en historia du vill berätta. En historia bara du kan berätta.

Själv älskar jag att skriva och berätta historier. Att få låta fantasin flöda fritt och se vart den tar mig. Det är ett äventyr varje gång jag påbörjar ett projekt. (Det faktum att det är betydligt svårare för mig att avsluta ett projekt är en historia för en annan dag.)

Fastän jag älskar att skriva så är jag en mästare i konsten att skjuta upp. ‘Gör aldrig i dag det du kan skjuta upp till i morgon’ är lite av min melodi. En förvisso ganska enformig melodi, men ändock gör jag samma sak varje gång.

Fast nu ska det ju bli annorlunda.

Den här gången ska jag bli professionell i mitt skrivande. Jag ska skriva minst en timme om dagen, helst flera. Jag ska planera handling och utforma levande och mångfacetterade karaktärer. Jag ska skriva dialog som berör och flyter. Den här gången händer det.

Eller?

Vi får väl se, men tanken är ju god i alla fall.

2 reaktioner på ”Vad hindrar Dig från att skriva?

  1. Hej Johanna!
    Trevlig blogg du har!
    Jag önskar att jag kunde komma med något positivt, men nu är det så att jag har och har haft väldigt stökigt omkring mej de senaste veckorna. därför är mitt psyke väldigt hårt belastat. Jag känner att jag inte kan engagera mej tillräckligt i mitt skrivande. Jag återkommer gärna till dina kurser när det har ordnat sej i min omgivning.
    Jag kommer att följa din trevliga blogg för att se hur skrivarkursen gestaltar sej.

    Författarhälsning
    Ingvar Gustavsson

  2. Hej Ingvar.

    Vad tråkigt att du har det jobbigt just nu, men ta all den tid du behöver för att bli bättre.

    Du är välkommen tillbaka när du vill.

    Vänliga hälsningar
    Johanna

Kommentera

